Missie / visie

Op De Zandberg geloven we dat kinderen zich zelfbewust ontwikkelen als ze zich gewaardeerd voelen en ruimte en verantwoordelijkheid ervaren. In plaats van de vraag “Wat wil je worden?” stellen we de vraag “Wie wil je zijn?” We besteden veel aandacht aan hun persoonsvorming, zodat hun eigenwaarde en zelfvertrouwen kunnen groeien en we de beste versie van de kinderen naar boven halen. We hebben bewondering voor wie ze zijn en voor de weg die ze kiezen. We begeleiden hen hier graag bij.

Onze missie luidt dan ook: Samen je eigen weg.

Op De Zandberg starten we bij de jongste kinderen vanuit de principes van Basisontwikkeling. Emotioneel vrij zijn, nieuwsgierig zijn en zelfvertrouwen hebben, staan voorop. Kinderen ontplooien zich immers optimaal in een veilige omgeving. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Door hier structureel aandacht aan te besteden in de groepen 1 t/m groep 8 creëren we een prettige, ontspannen en open sfeer waarin de kinderen zich thuis voelen.

We zorgen voor een goed pedagogisch klimaat, een brede ondersteuning voor alle kinderen en opbrengsten passend bij de schoolpopulatie. We spelen snel in op veranderende omstandigheden. Wij slagen erin om steeds weer nieuwe initiatieven te nemen. Ook durven we, geleid door onze visie, te experimenteren en andere organisatorische en onderwijskundige wegen te bewandelen. We prikkelen tot leren, bewaken de doorgaande ontwikkeling en stemmen zoveel mogelijk af op de mogelijkheden van ieder kind.

In alle jaargroepen werken we met een eigen curriculum voor wereldoriëntatie “doelgericht ontwikkelen” waarbij de kinderen thematisch werken aan de kerndoelen vanuit hun belevingswereld en intrinsieke motivatie. We vinden het belangrijk dat kinderen hun creatieve denkprocessen aanspreken en willen hen stimuleren om te leren, evalueren en reflecteren op het proces en de gestelde doelen.

Op onze school respecteren en waarderen we elkaar en zijn we gericht op samenwerking. Vanuit een open houding betrekken we ouders en partners bij ons onderwijs en blijven we positief in gesprek. Gezamenlijk dragen we de verantwoordelijkheid voor het welbevinden en de resultaten van de kinderen.

Op De Zandberg valt altijd wat te beleven en te ontdekken!