Leerlingenraad

Negen jaar geleden is er besloten om een leerlingenraad op te richten. Leerkrachten en kinderen wilden dat – naast personeel en ouders – de kinderen ook inspraak kregen in het verbeteren van de sfeer op school en de kwaliteit van het onderwijs. Onze leerlingenraad bestaat uit een vertegenwoordiger van iedere groep 6, 7 en 8. Daarnaast behouden ieder jaar twee leden hun plek in de raad, om de continuïteit te bewaken. De vertegenwoordigers worden elk jaar opnieuw gekozen door kinderen uit hun eigen klas. Het eigenaarschap ligt zoveel mogelijk bij de kinderen, maar ze krijgen hulp bij het opstellen van de agenda of het uitwerken van de notulen van een vaste leerkracht. Zo’n zeven keer per jaar komt de leerlingenraad bij elkaar om te vergaderen. De begeleidende leerkracht is daarbij aanwezig en ook de directeur sluit even aan. Op dat moment kunnen de leerlingen vragen stellen of zaken bespreken die van belang zijn voor de directeur. Eén van de leden van onze leerlingenraad neemt zitting in de bovenschoolse leerlingenraad van het overkoepelend schoolbestuur INOS Breda.

Onze leerlingenraad heeft de afgelopen jaren al veel bereikt, een aantal voorbeelden: duikelrekken op het achterplein, meer groen in de school, prullenbakken bij de wc’s van de bovenbouw, spiegels in de kleedkamers, springkussens op het schoolplein tijdens de Koningsspelen en de groepen 7 en 8 zijn maatjes geworden met de groepen 3 en 4.