Veilige school

Sociale veiligheid

Op De Zandberg zorgen we ervoor dat kinderen zichzelf kunnen zijn in een fijne, veilige omgeving. Vanuit geborgenheid groeien ze in eigenwaarde en zelfvertrouwen. Wij geloven dat kinderen zich zelfbewust ontwikkelen als ze zich gewaardeerd voelen en als ze ruimte en verantwoordelijkheid ervaren.

We zetten op school Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) in. PBS is een schoolbrede, geïntegreerde en preventieve methode voor alle leerlingen. Het doel van de methodiek is een veilig en positief klimaat te creëren dat alle leerlingen in staat stelt optimaal te profiteren van het onderwijsaanbod.

Pas als kinderen lekker in hun vel zitten, komen ze echt tot leren. Daarom besteden we ook aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen op onze school door het inzetten van de Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen. De methode is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief).

Al onze leerkrachten zijn gecertificeerd Kanjertrainers.

Coördinator sociale veiligheid

Op De Zandberg is er een coördinator sociale veiligheid aangesteld die als aanspreekpunt fungeert voor kinderen, ouders en personeel indien er sprake is van pestproblematiek. Deze coördinator coördineert het beleid tegen pesten en gaat met betrokken partijen aan de slag om het pestgedrag aan te pakken.

Coördinator sociale veiligheid: kelly.visser@inos.nl

Interne vertrouwenspersonen

Op De Zandberg zijn er drie opgeleide interne vertrouwenspersonen aangesteld. Ouders, kinderen en personeel kunnen bij hen terecht indien er sprake is van ernstige klachten, een vorm van machtsmisbruik, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten. De interne vertrouwenspersonen zullen betrokkene(n) terzijde staan en wijzen eventueel de weg naar andere instanties voor verdere hulp.

Ingmar Ouweneel, vertrouwenspersoongroep 1/2

Karin Wirken, vertrouwenspersoon groep 3/4/5

Janine van Marselis Hartsinck-van Dun, vertrouwenspersoon groep 6/7/8

Externe vertrouwenspersoon

Voor alle INOS-scholen is een extern vertrouwenspersoon beschikbaar vanuit de organisatie www.vertrouwenswerk.nl. Deze externe vertrouwenspersoon kan door ouders ingeschakeld worden wanneer er bijvoorbeeld sprake is van ernstige klachten (machtsmisbruik, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld, etc.) die niet door de coördinator sociale veiligheid of de interne vertrouwenspersonen kunnen worden opgepakt.

Leerlingen en/of ouders kunnen hiernaar doorverwezen worden, maar kunnen ook rechtstreeks zelf contact opnemen. De externe vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat er alleen met toestemming aan anderen informatie gegeven mag worden.

De externe vertrouwenspersonen voor INOS zijn:

Mevr. Ilse Oerlemans
Tel 06-81575900
www.vertrouwenswerk.nl
e: ilseoerlemans@vertrouwenswerk.nl

Mevr. Annelies de Waal
Tel 06-33646887
www.vertrouwenswerk.nl
e: anneliesdewaal@vertrouwenswerk.nl

Meldcode INOS

Helaas is het soms realiteit dat kinderen te maken krijgen met huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Scholen zijn sinds 2013 wettelijk verplicht om een Meldcode te hanteren. Zo kunnen zij sneller en beter ingrijpen bij vermoedens van kindermishandeling. Dat behoort tot de verantwoordelijkheid van alle medewerkers van INOS.

De Meldcode maakt onderdeel uit van het schoolveiligheidsplan van De Zandberg. Je vindt deze meldcode ook op Scholen op de kaart van onze school onder het kopje ‘sociale veiligheid op deze school’.