Basisontwikkeling

Op De Zandberg werken we in groep 1/2 volgens de principes van basisontwikkeling. We kijken naar de behoeften en mogelijkheden van de kinderen, terwijl zij op een speelse manier kennismaken met taal, rekenen en schrijven. Er wordt met overkoepelende thema’s gewerkt, die binnen de belevingswereld van de kinderen passen. Wij dagen ze uit om zelf ervaringen op te doen en daarvan te leren. Om de persoonsontwikkeling zo breed mogelijk te bevorderen, zorgen we dat leerlingen binnen betekenisvolle situaties leren zichzelf te ontplooien. Hierbij is het nodig dat de basisvoorwaarden om tot ontwikkeling te komen (emotioneel vrij zijn, zelfvertrouwen hebben, nieuwsgierig zijn) gewaarborgd worden.

Deze staan in relatie met de brede ontwikkeling en de specifieke kennis en vaardigheden. Deze worden aangeboden via onderstaande zes kernactiviteiten:

• Spelactiviteiten
  • Constructieve en beeldende activiteiten
  • Gespreks- en kringactiviteiten
  • Lees- en schrijfactiviteiten
  • Reken en wiskunde activiteiten
  • Onderzoeksactiviteiten

In betekenisvolle spelsituaties leren kinderen spelenderwijs alle vaardigheden aan die zij nodig hebben om succesvol aan het leerproces van groep 3 te kunnen beginnen. Dit vraagt om een betekenisvol, beredeneerd aanbod, waarin tegemoetgekomen wordt aan de specifieke behoeften van alle leerlingen.

Voortdurend worden de vorderingen van de leerlingen op alle gebieden geregistreerd.